Ode aan de Spijkerbroek

In iedere kledingkast is wel een jeans te vinden. Het is er in zoveel vormen, maten en kleuren dat je er altijd wel één vind die bij jouw “mood” past. Het dragen van de grootst aantal jeans per hoofd van de bevolking is niet voor niks voor Nederland weggelegd. Wij Nederlanders zijn een echt jeansland, sterker nog: We hebben er zelfs een eigen woord voor, De Spijkerbroek.

Moodboard jeans
Bron: Pinterest

Bleu Jeans
Al denken we snel aan cowboys en mijnwerkers, over de spijkerbroek valt nog veel meer te vertellen. De afgelopen drie maanden wijdde het centrale museum van Utrecht er zelfs een hele tentoonstelling aan. De Bleu Jeans. Waarbij er verschillende onderwerpen aan bod kwamen zoals demin in de 17de eeuw, het DNA van de spijkerbroek, innovatie, duurzaamheid, jeans couture en natuurlijk streetwear.

Demin & Vroeger
Schilderijen uit de 17de eeuw laten zien dat er al gewerkt werd met de stof demin. Het schilderij Woman begging with two children van een schilder uit de 17de eeuw heeft onlangs de naam gekregen: The master of the Bleu Jeans. Dit vanwege de typische stofuitdrukking van de Demin.

Schilderij - The master of the bleu jeans
Schilderij: The master of the Bleu Jeans

Jacob Davis en Levi Strauss worden als de “uitvinders” van de spijkerbroek beschouwd. Dit voornamelijk omdat ze in 1873 patent hebben aangevraagd voor het voornaamste kenmerk van de spijkerbroek de klinknagels of rivets. Deze zorgde ervoor dat de broek minder snel kapot ging op de kwetsbare zone’s zoals de zakken.

In de jaren ’50 kwam de spijkerbroek naar Nederland. Hier werd de broek niet echt met open armen ontvangen. In de beginjaren werd de spijkerbroek zelfs stiekem onder de toonbank verkocht. Later kwam hier gelukkig verandering in.

 

Demin & Nu
De spijkerbroek blijft een uniek kleding item door de stof, binding, stiksels, zakken, kleur en sluiting. Tot op vandaag de dag inspireert het vele merken bij het maken van de spijkerbroek.

“Ik wou dat ik de jeans had uitgevonden: het meest spectaculaire, meest praktische en het meest nonchalante kledingstuk dat er is. Het heeft de sexappeal, eenvoud, bescheidenheid en expressie die ik in al mijn ontwerpen zoek.” Yves Saint Laurent

Hoewel de spijkerbroek al decennia mee gaat en het ontwerp van het product nooit verloren lijkt te gaan, blijven merken ermee innoveren. De moderne variaties van Nederlandse en internationale demin labels waren op de tentoonstelling te zien. Denk aan merken zoals Denham, Jeanmaker, Blue Blood Brand, Levi’s en het Nederlandse label Gluejeans die spijkerbroeken vervaardigd waarvan alle naden gelijmd zijn. Er komt geen stiksel of rivet meer aan te pas. Dit alles met de hand gemaakt.
GluejeansDenham jeans
Foto’s : Gluejeans & Denham

 

 

 

 

Het Nederlandse atelier Tossijn is één van de wereldwijde kleinschalige initiatieven die de ambacht van het jeans maken weer (her)introduceren. Koen Tossijn ontwerpt en vervaardigd in zijn atelier jeans als een maatpak. Speciaal voor de tentoonstelling was hij deze maanden met zijn atelier gehuisvest in het Centrale museum van Utrecht.

Boek
Speciaal voor het 350 jaar bestaan van de stof demin is hét boek over de geschiedenis van de jeans uitgebracht. Dit boek is te koop in de museumwinkel en de boekhandel. Bleu Jeans, 350 jaar.

Terug
Co & More

T: 06- 13705663
E: info@coandmore.nl

Sand-Ambachtstraat 84
2691 BR ‘s-Gravenzande

Onze blogs ontvangen?

Schrijf je in en ontvang altijd als eerste onze nieuwe blogberichten.

Like ons op Facebook
Co & Pinterest